A weboldalak létjogosultsága ma már megkérőjelezhetetlen, de igazán akkor tudod kihasználni az előnyeit, ha meg is jelennek a Google találati lista élén, ez az állítás a webáruházakra hatványozottan igaz.
Keresőoptimalizálással radikálisan növelheted a látogatottságod, a több megszólított felhasználó pedig ezzel arányosan növelheti céged bevételeit.
Ebben a cikkben a SEO szövegírást vesszük górcső alá, közérthetően.
FIGYELEM!
Az oldal legalján, az Összefoglalás résznél ingyenesen letölthető SEO szövegírás
cheklistet találsz!
- Olvasási idő: 10 perc
Tartalomjegyzék
Mit jelent a SEO?
Mi az a kulcsszó?
Keresőoptimalizálás előnyei
Hogyan történik a keresőoptimalizálás?
Kiből lesz jó szövegíró?
A SEO szövegírás ökölszabályai
Nem minden a kulcsszó
Amire mindenki kíváncsi: milyen hosszú?
Írj úgy, mintha embereknek írnál!
Nézz körül a konkurencia háza táján!
A címsorok jelentősége
Úgy tagold a szöveget, mintha magadnak írnád!
A keresőmotor nem hülye
Keresőoptimalizálás technikai szemmel
Linkek
Meta leírás
SEO cím
Illusztrációk, vizuális elemek
Sebesség, reszponzivitás
Összegzés- mit szeretne látni a Google?
Figyelem! Ha nem szeretnél sokat ( mindössze 10 percet) olvasni, kattints az összefoglalóra!
A SEO (search engine optimization) azaz a keresőoptimalizálás hivatott minél előrébb juttatni a keresőmotorok (mint a Google, amiről itt leginkább tárgyalni fogunk, de ilyen pl. a Bing és a Yahoo is) találati listáján. Itt nem mással, mint az összes többi hasonló témájú weboldallal kell versenyezned.
Léteznek szerencsés esetek, amikor seozás nélkül, teljesen véletlenszerűen, átgondolatlanul összerakott weboldalak is oda tudnak kerül egy adott kulcsszóra keresve a Google első oldalára, de ez általában csak akkor működik, ha kevés a konkurencia, szűk a piac.
Az esetek döntő többségében SEO szakmunkára lesz szükség kiemelkedő eredmények eléréséhez.
Mi az a kulcsszó?
A kulcsszó helyett én igazából kulcs kifejezést szeretem használni a definiálásra. Sokszor nem lehet megfogalmazni egy szóban a weboldalad tartalmát, és a böngésző potenciális vásárlók sincsenek kényszerítve erre: miért írnának be csak annyit a keresőbe, hogy tej, amikor írhatnak laktózmentes tej, akciós tej, zsírszegény tej, vagy akár olcsó laktózmentes tej kifejezéseket is?
Előbbi esetben a találatok sokasága miatt nagyon messze lehetnek az ő általuk valójában igényelt, specifikus tartalomtól, míg utóbbinál akár közvetlenül egy kattintásból megkaphatják a nekik tetsző ajánlatot.
Keresőoptimalizálás előnyei
Márpedig az emberek ma már nem akarnak és nem is fognak hosszabb időt pazarolni keresgélésre.
Épp ez domborítja ki a keresőoptimalizálás igazi előnyét.
Ha az első oldal első találatai közé kerülsz a laktózmentes tej keresésre, akkor jó esélyed van arra, hogy a te weboldaladra fog kattintani a böngésző emberünk. A Google algoritmusának és a keresőmotorok fejlődésének hála ma már rögtön az első oldalon annyi releváns tartalom jelenik meg egy adott kulcsszóra (kifejezésre) amiből már bőségesen válogathat az érdeklődő. Éppen ezért a második oldalas találatokhoz már nagyon kevesen jutnak el, a továbbiakon pedig már nincs számottevő eredménye a megjelenésnek, azaz elvesztettük a potenciális vásárlókat.
Összefoglalva: a jól sikerült seozás helyzeti előnybe hoz a konkurenciával szemben, bevétel növekedést eredményez. Piacra működő, bevételszerző (azaz céges) weboldal készítésnél vagy webáruház indításnál mindenképpen javaslom
A Google kereső ma már az életünk részévé vált, talán nem is telik el úgy nap, hogy ne használjuk.
Nem véletlenül tartja a mondás: „Google a barátod!” A cikkből megtanulod, mit kell tenned ahhoz,
hogy a találati lista élén, közvetlenül a vásárlók szeme előtt jelenj meg!
Hogyan működik a gyakorlatban a keresőoptimalizálás?
A keresőoptimalizálás az online marketing egy ága, külön szakma. Ahogy az lenni szokott a szakmán belül is különböző technikák, szakágak vannak.
Kezdődik a piac felmérésével, kulcsszó kutatással, majd folytatódik a gyakorlati megvalósítással.
On-page SEO, Off-page SEO, helyi SEO, technikai SEO, ezek mind-mind részei egy weboldal vagy webshop keresőoptimalizálásának sikerességében. Mit sem ér az egész jól megírt tartalom nélkül.
A mai cikkben tehát a kreatív szövegírás rejtelmeiről fogunk beszélni, a technikai szükségletekkel kiegészítve. Az elolvasás után teljesértékű SEO szövegírói tudással fogsz rendelkezni, azaz ha időd, energiád és affinitásod van hozzá, neki is láthatsz majd a saját tartalmaid szerkesztésének!
Kiből lesz jó szövegíró?
Azt is el kell mondani, hogy a szövegírás nem mindenkinek való. Ahogy nincs mindenkinek érzéke a főzéshez, festéshez, informatikához, úgy a fogalmazás sem lehet mindenkinek az erőssége.
A jó szövegíró fel tud készülni a témából, nyelvtanilag helyes, egybefüggő mondatokat fogalmaz, jó a helyesírása és tud felállítani logikai sorrendet a mondanivalója fő gondolatai között.
Az általa megírt tartalom hasznos, figyelembe veszi azt is, hogy tényleg arról írjon amivel az olvasóknak segíthet, hogy ő nyújtsa azt az információt ami a leginkább hasznos lesz.
A SEO szövegíráshoz konkurencia elemzésére is szükség lesz, valamint be kell tartani különböző szabályokat, amiért cserébe a keresőmotorok pozitívan fognak értékelni és így sikeres lehet a cikkünk.
A SEO szövegírás ökölszabályai
Ha már a szabályokkal fejeztük be az előző gondolatot, akkor kezdjük is el boncolgatni őket.
A keresőoptimalizálásnak vannak ökölszabályai, amihez ha tartod magad sikeres szöveget írhatsz.
Lássuk mik ezek!
A fenti screenshot a „weboldal készítés veszprém” kifejezésre keresve jelenik meg.
Általában az első két helyezés között váltakozik a weboldalam helye,
ha nem férnék be ebbe a négyesbe, nagy forgalmat veszítenék a helyi vállalkozók táborából.
Nem minden a kulcsszó
Ma már az keresőmotorok algoritmus frissítésének köszönhetően nem igazán lehet csalással, indokolatlan kulcsszó halmozással eredményeket elérni.
Régebben bevált taktika volt, hogy az adott kifejezésre amire szerettek volna megjelenni, a háttérrel megegyező színben, azaz láthatatlanul teleírták a weboldalt, vagy teljesen indokolatlan szóismétlésbe, halmozásba kezdtek, ami teljesen értelmetlen és magyartalan mondatokhoz vezethetett. Régebben lehetett ezekkel a piszkos trükkökkel eredményeket elérni, ma már a robotok ezt nagyon jól (és helyesen) kiszűrik és büntetéssel sújtják.
Szerepeljen a kulcsszó a megfelelő helyeken, de nyugodtan használhatunk szinonímákat, toldalékos változatokat, és nem kell halmozni őket, a kulcsszó sűrűségnek ma már nincs akkora jelentősége mint korábban.
Amire mindenki kíváncsi: milyen hosszú?
Azaz milyen hosszú legyen a szöveg, hogy seo-barát legyen?
Nincs ebben egyetemes egyetértés, de vannak irányadó számok amivel talán tudok segíteni.
A tartalom hosszát SEO berkekben szavakban mérjük, és elfogadott álláspont, hogy 300 szónál rövidebb tartalmat nem érdemes írni, de inkább jobb 600-tól indulni ma már.
Vannak ellenpéldák, én is írtam már 500 szó környéki cikket ami első helyes találatot ért, de általános javaslatom, hogy legalább 1000 szavas cikkeket írjatok, minél specifikusabb a téma, annál hosszabbat.
Felső határ nincs, de úgy gondolom 2-3 ezer szó fölött már felesleges gondolkodni, sőt a nagyon hosszú tartalom el is riaszthatja az olvasót.
Írj úgy, mintha embereknek írnál!
Nagyon fontos, hogy ma már a keresőmotorok azt várják el, hogy valódi, hús-vér embernek való szöveget fogalmazz meg, azaz ne úgy fogalmazz, mintha a robotnak írnál!
A Google algoritmusa kimondottan támogatja ha egyedi, új tartalmat viszel fel, amiről egyértelmű, hogy saját magad fogalmaztad meg. Ehhez semmi más nem kell, minthogy készülj fel a témából, és írj pontosan a saját nyelvezetednek megfelelően, hiszen az mindig egyedi. Állíts igazat, valós tényeket, de fogalmazd meg a te nyelveden. Kész is a releváns, egyedi szöveg, a keresőmotoroknak oly értékes új tartalom!
Nézz körül a konkurencia háza táján!
Ha már releváns tartalom: nem minden esetben az a releváns, amit te feltételezel. Nézz körül a találati lista élén, elemezd a vetélytársaid cikkeit, és ebből könnyen kikövetkeztetheted, hogy mit tart fontosnak a Google. A Google pedig a felhasználói viselkedésekből tud csak tanulni, így kijelenthető, hogy amit ő fontosnak tart, az a felhasználóknak is fontos.
A keresőoptimalizálás egy összetett és bonyolult szakma, de rengeteg potenciált tartogat számodra. Elsajátításához a legfontosabb lépés a kreatív SEO szövegírás megértése és megtanulása.
A címsorok jelentősége
Gyakori hiba, sokan csúsznak el rajta. Nem gondolnád, de az algoritmusnak is tagolnod kell a szöveged, hogy könnyebben átlássa. A hosszabb gondolatok legyenek egyértelműen különválasztva, alcímekkel, címsorokkal megjelölve. Ehhez H1, H2, H3 címsorokat használunk, de akár H6-ig is felbontogathatod ha szeretnéd. Ez talán felesleges, bosszantó plusz munkának tűnik, de ha megcsinálod és hozzászoksz utána már belátod, hogy így valóbban olvashatóbb, és olvasásra csábítóbb szöveget írtál.
Úgy tagold a szöveget, mintha magadnak írnád!
Egybevág a címsorok kiemelésével ez a technika is. A szöveget úgy kell tagolni, hogy kisebb, néhány mondatos bekezdésekből álljon, mert a hosszabb egybefüggő szövegek elriasztják a látogatókat.
A rövid szakaszokat az algoritmus is támogatja, és napjaink olvasási technikájának is megfelel, azaz annak, hogy sokszor kimondottan csak azt keressük a szemünkkel amire azonnal kíváncsiak vagyunk, a körítés nem minden esetben érdekel.
A keresőmotor nem hülye
Korábban már érintettük a témát, de nagyon fontos aranyszabály: a keresőmotor nem hülye. Kulcsszóhalmozással, magyartalan mondatokkal (kulcsszó beleerőltetésével mindenhova) nem fogsz eredményeket elérni, ahogy rejtett tartalmakkal sem.
Szintén nem érdemes más munkáját felhasználni, legalábbis egy az egyben nem. Ez nemcsak plágiumnak minősül, de az algoritmus is felismeri, és büntetni fogja: hátrébb sorol, vagy teljesen meg is vonja az indexelésed, azaz a megjelenésed a kereső találatai között.
Szintén nem érdemes az Ai, például a ChatGPT segítségét igénybe venni. Nem csak azért, mert sok téves infót tud megosztani tartalmilag, hanem mert a Google is igyekszik kiszűrni a találatai közül.
Miért? A válasz egyszerű és érthető. A Chatgpt minden tudása abból ered, amit korábban az interneten talált, ezt tudja visszaadni neked. Ezzel szemben a Google új taralomra vágyik, ezért azt preferálja, amit magadtól írsz meg. Vannak ellentmondások abban, hogy milyen hatékonysággal tudja kiszűrni a mesterséges intelligencia által generált szövegeket, de a törekvése mindenesetre megvan, így nem érdemes kockáztatnod.
A weboldalad sebessége is fontos tényező honlapod sikeressége szempontjából.
A GTmetrix segítségével képet kaphatsz weboldalad sebességéről, és irányt mutat a javítandó hibákról.
(80-90% közötti Performance és Structure eredmények már jónak számítanak, a 90% feletti eredményeket pedig kiválónak tekinthetjük.)
Keresőoptimalizálás technikai szemmel
A szövegíráson túl vagyunk, most nézzük meg, mit kell még tennünk, hogy a jól összerakott cikket technikai SEO-val támogatnánk meg.
Linkek
A linképítés kulcsfontosságú és komoly rangsorolási tényező. Belső és külső linkek használata egyaránt fontos. Mik ezek?
A belső linkek a honlapodon vagy webáruházadon belül, egy másik oldalra mutató linkeket jelent, azaz a lehetőséget a tovább kattintásra.
A külső linkekre két irányból is szükség van. Egyrészt fontos, hogy megjelölj releváns, erős weboldalakat a cikkben, például ha a Forma 1-ről írsz, akkor a hivatkozhatsz az FIA weboldalára, a Red Bull Racing honlapjára, vagy akár a Hungaroringére. Ez megerősíti a robotot, hogy tényleg hasznos tartalomról írsz. Ezzel azonban csak akkor érsz el eredményt, ha valóban a témádhoz passzoló linkeket választottál.
Szintén fontos, hogy mások is hivatkozzanak rád. Ezt a nehezebb elérni. Itt azt teheted, hogy üzleti partnereidet, esetleg más blogokat megkérsz, hogy saját weboldalukon hivatkozzanak a cikkedre, így erősítve jelentőségét a Google szemében. Ha ez az út nem járható, akkor linképítő cégek szolgáltatásait vehet igénybe, akik bizonyos díjazásért cserébe kisegítenek széles partnerlistájuk révén.
Meta leírás
A keresőben található rövid, szöveges leírás a weboldalak neve mellet. Ebben a rövid szöveges részben tudod bemutatni a tartalmad és felkelteni az érdeklődést iránta, igazi művészet a jó meta leírás megfogalmazása! A kulcssó említése fontos ebben a részben.
A Google adatai szerint naponta több mint 3,5 milliárd keresést végeznek az emberek a keresési motorjukkal. Az egyre inkább növekvő idő az online térben egyre magasabb komfortérzetet vált ki a napi teendők digitális lebonyolításában, az internetes vásárlás népszerűsége is folyamatosan nő. (Forrás: Google)
SEO cím
A SEO címben foglaljuk össze egy pár szóban a weboldalad tartalmát. Nem egyszerű feladat, ezért is támogatja az előbb tárgyalt meta leírás is egy hosszabb gondolatmenettel. A kulcsszó vagy kifejezés említése ennél a résznél szintén fontos, ami még inkább csökkenti a mozgástered.
Illusztrációk, vizuális elemek
Ahogy a tagolásnak, úgy a szöveges mellett az egyéb tartalmi elemeknek is van szerepük.
Az algoritmus előnyösnek részesíti, ha különböző típusú, főként képi és videó anyagokkal dobod fel a cikked, ezzel is színesítve az oldaladat.
Ez is plusz munka, nem is kevés, de ha végeztél itt is arra fogsz jutni, hogy igen, így valóbaj jobb és érdekesebb a cikk, mint üres szövegekkel. Az olvasóid is értékelni fogják, a vizuális tartalmak átlendítik őket az olvasási holtpontokon. Ennek is van technikai része, a Google értékeli, ha nem csak feltöltöd a képeket, de a címeket és az alt attribútumokat sem hagyod üresen. Utóbbi akkor hasznos, ha valamiért nem tölti be a képet a net, akkor ez a szöveg jelenik meg. Ezért fontos, hogy az alt tag valóban arról szóljon, ami a képen látható. Szintén használható látássérültek esetében is, hiszen ők a képet nem látják (jól), ezért az alt leírást felolvastathatják, hogy tudják miről szól.
Sebesség, reszponzivitás
Ezt a két külön témát egy kalap alá vettem, az oka az, hogy elsősorban a felgyorsult világunk növeli egyre inkább a jelentőségüket. A reszponzív megjelenítés arra utal, hogy különböző kijelző méreteken is megfelelően jelenjen meg a weblapod, ma már ez is fontos rangsorolási tényező. Egyre több a mobilos felhasználó, akik a világ bármely pontjáról, azonnal szeretnének tájékozódni. Itt a nagyobb hangsúly az azonnalon van, hiszen ha nem megfelelő az oldal betöltési sebessége, akkor sok esetben már keresnek is más weboldalt.
A weboldalad sebességét a mérvadó GTmetrix oldalon tudod ellenőrizni.
Összegzés- mit szeretne látni a Google?
A Google szeretné, hogy egyedi, releváns tartalmat írj a szakmáról olyan nyelvezettel, amit az átlag felhasználó megért, és szívesen olvas. Legyen egyértelmű ,hogy milyen kifejezésre pocizionálod magad, de ne vidd túlzásba szóismétlésekkel.
Címsorokkal, tagolással, és vizuális tartalmakkal oszd fel a cikked, hogy csábítóbb legyen mint egy szimpla üres szöveg. Legyenek hivatkozások a szövegben, amik külső és belső linkekre mutatnak, és lehetőleg a te cikked is szerezzen hivatkozókat. Foglalkozz a technikai részletekkel, tölts ki mindent, törekedj a tökéletességre. A weboldalad legyen gyors és reszponzív.
Ha ezeket az irányelveket betartod, készen állsz arra, hogy sikeresen seozz. Ha pedig inkább a segítségemet vennéd igénybe, keress bizalommal!