Van egy ütős terméked, és szeretnél berobbanni a piacra?
Fizikai üzletedet egészítenéd ki egy webshoppal, vagy akár felváltanád teljesen?
Ebben a cikkben összegzem a webáruházak indításának jogi és technikai követelményeit!
- Olvasási idő: 5 perc
Lenne egy (vagy több) jó terméked amit szeretnél egy webáruházban forgalomba hozni?
Ne aggódj, ma már egyszerűbben vághatsz bele mint azt gondolnád!
Adminisztrációs és jogi szempontból ma Magyarországon viszonylag könnyen indíthatunk webáruházat.
Nincs szükség szakképesítésre, fizikai üzletre vagy ügyfélszolgálati irodára, és alkalmazottat sem kell hozzá felvennünk.
Egy online értékesítésre alkalmas webáruházra van szükségünk, és bizonyos jogi és tartalmi követelmények betartására.
Ki üzemeltethet webshopot?
Minden személy vagy társaság, aki számlaképes, legyen az egyéni vállalkozás, betéti társaság, kft. stb…
Fontos, hogy fő vagy melléktevékenységként felvegyük a TEÁOR 4791 / ÖVTJ 479102 – Csomagküldő, internetes kereskedelmet, amely nem engedélyköteles, de bejelentési kötelezettségünk lesz a székhely szerinti önkormányzat jegyzőjénél.
Ha a kereskedés kizárólag az interneten folyik, egyéb tevékenységi körre nem lesz szükség.
Mi forgalmazható az interneten?
Az interneten szinte bármi forgalmazható, ezalól kivételt képeznek a 210/2009. (IX. 29.) Korm. rendelet 3. mellékletében felsorolt, kizárólag üzletben forgalmazható termékek. Ezeket csakis akkor árulhatjuk, ha fizikai bolthelyiséget is működtetünk, és csak ott értékesítjük őket. Figyeljünk oda, mert egyes termékek árusítása engedélyköteles, valamint a nemesfém ékszerek és dísztárgyak árusítását külön be kell jelenteni az illetékes Kormányhivatalnál.
Mit kell fizetnünk a termékeink után?
Amennyiben a terméket saját magunk csomagoljuk, a Navnál be kell jelenteni, és környezetvédelmi termékdíjat kell fizetni utána.
Minden esetben tájékozódjunk, hogy termékünk után kell e termékdíjat fizetnünk, hiszen ennek elmulasztása komoly problémákat okozhat.
Milyen dokumentumokat kell feltölteni?
A weboldalon szerepelnie kell a vásárlók tájékoztatására szolgáló adatvédelmi tájékoztatónak és általános szerződési feltételeknek.
A vevőt tájékoztatnunk kell arról, hogy kizárólag akkor veheti igénybe szolgáltatásainkat ha elfogadta az ÁSZF-et!
Az ÁSZF-ben tájékoztatni kell a vásárlót:
- Az áruházban megvásárolható termékekről vagy szolgáltatásokról
- A termék házhoz szállításának költségéről
- A szállítási határidőről és annak módjáról
- A vásárlás menetéről
- A termék lehetséges átvételi módjairól
- A fizetési lehetőségekről
- A fizetési kötelezettségéről
- A garanciális feltételekről
- A kellékszavatosság, termékszavatosság, jótállás feltételeiről
Összességében elmondható, hogy bár jogilag nem túl bonyolult ma webáruházat indítanunk és üzemeltetnünk, azért vannak különböző előírások amikre mindenképpen figyelnünk kell!
Nagyon fontos, hogy inkább vigyük túlzásba az óvatosságot és a szabályok betartását, minthogy figyelmetlenségből komoly bírságokat gyűjtsünk össze!
Gyakorlatilag egy hónap alatt a nulláról fel tudunk építeni egy működő webshopot, aminek főbb lépései, pontokba szedve:
- számlaképesnek kell lennünk
- be kell jelentenünk a helyileg illetékes jegyzőnek
- meg kell bíznunk egy webshop készítő céget vagy vállalkozót a honlap megalkotásával
- be kell szereznünk a termékeket
- fotókat kell készítenünk róluk amiket felhasználhatunk később a honlapon és a marketing csatornáinkon
- a kötelező dokumentumokat fel kell töltenünk
- egyedi csomagolás esetén jelenteni kell a NAV-nak
- találnunk kell egy vagy több átvételi és kiszállítási módot
- széles körben, marketing eszközöket bevetve promózni kell üzletünk elindítását.
Amennyiben felkeltette az érdeklődésedet a téma, és szívesen vágnál bele saját vagy megvásárolt terméked online forgalmazásába, akkor keress meg a kapcsolatok oldalon található elérhetőségek egyikén!