Tudom, bosszantó, tud lenni a következő szituáció. Volt egy álmod, nevezetesen egy saját étterem elindítása és működtetése.
Komoly lemondások árán kialakítottad a megfelelő helyszínt, stresszesebbnél-stresszesebb hónapok után végre megtaláltad a megfelelő alkalmazottakat, beleadtok apait-anyait, a vendégeitek is elégedetten távoznak, mégsem jönnek olyan nagy számban, ahogy reméltétek.
Mit csináltok rosszul?
A szakmátokon belül valószínűleg semmit!
Ami általában megakasztja a gépezetet, hogy alábecsültétek a marketing szerepét.
Ne hibáztasd magad, hazánkban a marketinget magát csak az utóbbi években kezdik igazán komolyan venni a KKV szektorban, pontosan azért tudunk sablon megoldásokat hozni a problémáidra, mert rengetegen kerültök ilyen helyzetbe!
- Olvasási idő: 15 perc
Ha már idáig eljutottál, nem szeretném ha most fordulnál vissza! Jöjjenek a sokkoló tények!
A következő adatokat már 2018-ban (!), a Wisconsin Étterem Szövetség gyűlésén publikálta Seth Steinman, SEO szakember.
A vendégek 90 százaléka vacsora előtt online tájékozódik az éttermekről – ez több, mint bármely más vállalkozástípus esetében.
Ezeknek az embereknek az 57 százaléka megtekintette az éttermek webhelyét, mielőtt kiválasztotta, hol étkezzen.
Nekik is 33 százalékuk megtekinti a többi vendég véleményét étkezés előtt.
Egyszerű a következtetést levonni, ha sikeres étterem akartok lenni, az online térben meg kell jelennetek, méghozzá csábító, felhasználóbarát formában!
Az emberek igénye az online előtájékozódásra iszonyatosan megnőtt az utóbbi években.
Míg régen egy étterem küllemével foghatott magának vendégeket az utcáról, ma már legalább ennyire kíváncsiak vagyunk a belsős infókra is!
Rögtön belevágok mire lesz szükséged, az elhivatottságodtól függően!
Minimum szint: Facebook, Google cégem
Haladó szint: Facebook, Instagram, Google cégem, Honlap
Profi szint: Facebook, Instagram, Google cégem, Honlap, Online hirdetések
Oké, oké, világos, de hogyan is válnak ezek a hasznomra?
A fent említett online platformok remek lehetőséget biztosítanak arculatod és megítélésed formálására! Ha van rá időtök és párosul hozzá kellő affinitás, az alábbi instrukcióimat követve akár saját magatok is felturbózhatjátok webes jelenléteteket! Ha követed és betartod a tanácsaimat, megtettél mindent, nem lehet lelkiismeretfurdalásod!
Lépések, amiket feltétlenül meg kell tennünk!
2022 januárjában már 2,9 milliárd legalább havi szinten aktív felhasználója volt a Facebooknak, és a szám még mindig emelkedik.
Mondani sem kell, a közösségi média zászlóshajója megkerülhetetlen, ha online marketingről van szó!
Lássuk tehát, mit kell tennünk, hogy maximálisan kiszolgálja üzleti elképzeléseinket!
1. Igényes fotók, grafikák
Profilkép, borítókép, hírfolyamba feltöltött képek, egy a közös: ha üzleti oldalad van, nem köthetsz kompromisszumot a minőség rovására!
Ma már okostelefonokkal is megfelelő képeket készíthetsz, de ha biztosra akarsz menni, kérj fel egy hivatásos fotóst, aki profi minőségben készíti el ezeket számotokra! Hatásos lehet grafikai megoldásokkal látványosabbá tenni néhány képet, és ha prémium látszatot szeretnél kelteni, akkor termékfotóst kell megbíznod ételeid fotózásához. A különbség valószínűleg vendégszámban mérhető!
2. Pontosan, részletesen kitöltött adatlap
Cím, elérhetőségek, nyitvatartás, bemutatkozás, szolgáltatások köre. Ez az a témakör, amire egyszer kell időt szánnod, utána már csak esetenként frissíteni kell, ha valami változik. Légy profi, fektesd bele az időt, sokkal inkább komolyan vehető leszel!
3. Naprakész menü a megfelelő menüpontban
Nincs annál kellemetlenebb, amikor az idővonalra feltöltött képek között kell keresgélni, hogy van-e valamilyen menü vagy étlap a Facebook oldalon. Az étterem típusú Facebook oldalak tölthetnek fel külön fülbe étlapot, élj ezzel a lehetőséggel, ha könnyen hozzáférnek a vendégek, kevésbé fognak elpártolni és más helyet keresni!
4. Helyi rendezvények, helyi partnerek reklámozása
Mindig szimpatikus, ha egy cég lokálpatrióta, és szereti a helyi eseményeket, fontos híreket megosztani. Szintén jól mutat ha látják, hogy vannak környékbeli partnereid, akiket szívesen reklámozol és ez visszafele is működik. Keress fel hasonló, digitalizációra nyitott cégeket, akikkel kölcsönösen promózhatjátok egymást!
5. Rendszeresség
Ebben az iparágban fontos, hogy legalább heti egyszer ossz meg valami hírt, életjelet. Ez nem nagy időbefektetés, viszont elérheted azt, hogy állandóan ott lebegj követőid gondolatai között, nem fognak megfeledkezni arról, hogy akár hozzátok is beugorhatnának ebédelni.
6. Útvonal, parkolás
Főként a nagyobb városokban, kiemelten a fővárosban tud előny lenni, ha bemutatod a megközelítési és parkolási lehetőségeket. Az embereket megnyugtatja ha a közelben lerakhatják az autót, és nem nekik kell kitalálni hol, hanem tálcán kínálod nekik a megoldást!
7. Kiszállítás- ne titkolj el semmit!
Adj meg minden infót, ha belsős kiszállítással is foglalkoztok! Meddig lehet rendelni, mennyi a kiszállítás díja, milyen fizetési lehetőségek vannak a futárnál? Ez mind fontos információ, jegyezd fel őket a leírásban, borítóképen, vagy valamilyen egyéb, feltűnő helyen!
8. Mindig figyelmeztess, ha zárva vagytok!
Ha zártkörű rendezvény, felújítás vagy egyéb okok miatt valamiért nem látogatható az étterem, mindig hívd fel erre a figyelmet egy Facebook posztban. Kevés nagyobb csalódás van annál, amikor elmennél nyitvatartási időben egy helyre, de zárva találod.
Védd le magad, tedd meg ezt a kötelező minimumot!
9. Ajánlások
Gyűjts ajánlásokat a Facebook oldaladra! Plakátold ki, ajánlj érte kedvezményt, ösztönözd a vendégeidet! Válaszolj is az értékelésekre!
10. Weboldal link
A legtöbb ember amikor vendéglátóhelyek között böngészik, akkor a honlapjukon szeretne kikötni. A legátláthatóbb megoldás, itt a legkényelmesebb megkeresni minden információt.
Sok esetben viszont nem rögtön a honlapodat találják meg amikor elkezdenek keresni a neten. Oszd meg ezért a weboldal url-t a névjegyben is, és akár vízjelben a kiposztolt képeiden is!
Aki eljut a honlapodra, és ott megfelelő tartalmat talál, jó eséllyel el is köteleződik mellettetek!
11. Posztok változatosan, jókor időzítve
Tapasztald ki, melyik az az időpont, amikor a legaktívabb Facebookon a vendégköröd!
Ossz meg színes tartalmakat ételekről, a helyről, vendégeidről, személyzetedről!
Legyen vegyesen fotó, videó tartalom, rövid, de barátságos és lényegre törő leírással!
Kívánj szép napot, jó reggelt, kellemes délutánt a vendégeidnek!
Vond be a beszélgetésbe követőid, tegyél fel kérdéseket, például egy étel elkészítési szokásairól, országrészenkénti különböző elnevezéseiről, és így tovább!
12. Modernkori szájhagyomány
Ajánlj fel kedvezményt vendégeidnek, ha bejelentkeznek nálatok! Vigyék csak ők maguk a vállalkozásod hírnevét ismerőseik körében, szinte ingyen!
13. Találj ki eseményeket!
A Facebook események funkció sok felhasználóhoz eljuthat, nevezz ki akár teljesen átlagos napokat is esemény napnak! Ahogyan a naptárban is, úgy nálatok is legyen Anyák napja, Gyermeknap, Nők napja és hasonlók!
Ilyenkor sokan viszik el egy ebédre vagy vacsorára szeretteiket, ha ti tematikusan készültök is erre, akkor sokkal vonzóbb célpont lesztek, mint a többi vendéglő!
Google Cégem
A Google Cégem nem más, mint a Google térképen, és magában a keresőben megjelenő térképes keresési eredmények. Kiváló lehetőség egy cég reklámozására, de főként csak akkor, ha ott vagytok a 3 legrelevánsabb találat között, máskülönben a keresőben nem fogtok elsőre megjelenni!
Mit kell tenni ahhoz, hogy odaérjetek a Top3-ba?
14. Töltsétek ki a profilt a lehető legrészletesebben!
15. A szolgáltatási kört válaszd ki a legpontosabban!
16. Töltsetek fel adminként, és látogatóként is minél több képet! Legalább havonta tegyetek fel új fotókat!
17. Itt is gyűjteni kell a visszajelzéseket, fontosabb, mint bárhol! Kérj meg mindenkit akit csak lehet, hogy értékelje a céged!
Ezután reagálj is ezekre a visszajelzésekre!
18. Igazold a céged hitelességét telefonszám alapján, vagy postai úton!
19. Miután igazolt vállalkozásod lett, bejegyzéseket hozhatsz létre. Időnként ezekből is tölts fel!
Az egyszerűség kedvéért elég a Facebook vagy Insta posztjaidat megosztani itt is!
20. Itt is jelenítsd meg a weboldalad linkjét, így innen egy kattintással elérhető lesz a meggyőzés és ügyfélmegtartás szempontjából legfontosabb platformod!
/rövid kitérő/ Visszajelzések
Egy 2018-as Egyesült Államokbeli felmérés alapján az online böngészők 33%-a olvassa el más vendégek véleményeit a vendéglőkről. Azért is jó minta ez a felmérés, mert hazánkba általában néhány év lemaradással érnek el a trendek az USA-ból.
Ami biztos, hogy nagyjából minden harmadik ember ad mások online megosztott tapasztalataira.
Hol jelenik ez meg? Facebook, Google cégem (térkép), és ha szeretnéd a honlapodon.
Ha a szolgáltatásod rendben van, nem kell tartanod a netes visszajelzésektől. A kommentelők jelentős része pozitív tapasztalatait fogja megosztani.
Mit tegyünk akkor, ha valaki nem jogosan gyengére értékel és lepontoz minket?
Semmiképp se kezdjünk vitába, nem mutat jól, és nem is vezet semmire!
A lehető legjobb amit tehetsz, hogy nyilvános válaszként megkéred, hogy a kapcsolati oldalatokon található elérhetőségek egyikén részletesen magyarázza el a problémáját.
Ez a legelegánsabb megoldás ilyen helyzetre, a többi böngésző elismerését is el fogod nyerni ezzel a hozzáállással, hidd el!
21. Termékfotók, vendégek, fogások, színfalak mögötti
Instán főként a képekkel operálhatunk. Menjünk rá mindenképp a minőségre, és hozzunk látványos fotókat!
Érdemes itt gyakrabban, napi, kétnapi szinten publikálni valamit!
Készüljenek képek ételeinkről, vendégeinkről, az étteremről kívül-belül, és az ételek elkészítéséről és a személyzetről is, hadd lessenek be a kulisszák mögé a látogatók, ez mindig pozitív benyomást kelt számukra!
22. Hashtagek
Használjuk jól a hashtageket! Gondoljuk át mik lehetnek azok a témakörök, amiknél érdemes megjeleníteni a fotóinkat!
23. Étterem követők bekövetése
Ha szeretnéd a számodra fontos célközönség körében magadra felívni a figyelmet és ingyenesen bővíteni a követőid táborát, akkor érdemes más, konkurens éttermek követőid bekövetned, lájkolni a posztjaikat, ezután mindig jónéhányan vissza fognak követni téged, de legalábbis megnézik, hogy kiről is van szó!
24. Megjelölésért kedvezmény
Ahogyan Facebookon, úgy Instán is kedvezményt ajánlhatsz fel azoknak a vendégeidnek, akik megjelölik az éttermi profilod étkezésük során, és megosztják saját követőik között.
Lehet egy ez ital vagy százalékos kedvezmény a végösszegből, rád van bízva, a lényeg, hogy érdekeltté kell tenni őket a megosztásban!
25. Proaktív posztok
Itt is tehetsz fel kérdéseket, vagy bevonhatod a követőid a párbeszédbe. Kérd meg őket például arra, hogy küldjenek egy képet az utoljára elfogyasztott ételükről! Az aktivitás jót tesz a megosztásaid terjedésének!
26. Influencer marketing
Nagyobb követőbázisú embereknek felajánlhatod, hogy bizonyos összegért, vagy mondjuk néhány ingyen ebédért és vacsoráért cserébe ők rendszeresen posztoljanak az éttermedről, kihasználva, hogy ingyen is rengeteg emberhez eljuttathatják így a vendéglőd hírét!
Honlap
Amikor valaki éttermet keres, végeredményben mindig egy honlapon szeretne kikötni. Se Instán, se Facebookon, se máshol nem kap olyan részletes és kényelmesen átlátható leírást, mint egy weboldalon. Ha már idáig eljutott, nagy esélyed van rá, hogy téged fog meglátogatni!
Ha nincs honlapod, viszont a másik két konkurensednek van, lehetsz te a legjobb, egy új potenciális vendég valószínűleg nem titeket fog választani!
Ha megértetted ennek a fontosságát, akkor lássuk, hogyan is kellene kinéznie!
27. Főoldal és arculat– Legyen egy letisztult, átlátható, de mégis esztétikus és igényességet sugárzó honlapod, ami reszponzív, azaz különböző kijelzőkön (főként mobilon) is hibátlanul megtekinthető!
28. Menü– Legyen logikusan felépített, jelenjen meg az étlap, itallap, hiszen a legtöbben azonnal ezt keresik. Tüntessük fel könnyen észrevehető helyen a fizetési lehetőségeket is!
29. Bemutatkozás– Szakmai sikerek, pályafutás, kapcsolat a településsel, az étterem nyitás ötlet eredete, jövőbeni tervek, egy idevágó idézet, ezek mind kell, hogy szerepeljenek a bemutatkozó oldalatokon!
30. Kapcsolat– Nyitvatartás, telefonszámok, email, pontos cím és megközelítés, Google térkép, szezonalitás. Írj le minden létező elérhetőséget, amit szeretnél megosztani a vendégekkel! Nem baj, ha a cím és a telefonszám minden oldalon megjelenik!
31. Közösségi média direkt link – Ha keresgélés nélkül, egyenes úton átjárható a weboldalas és a közösségi médiád, az éttermet keresőnek kevesebb lehetősége marad elkalandozni a böngészőben!
32. Extrák, amiket érdemes megfontolni
Hírlevél feliratkozási lehetőség
Blog- keresőoptimalizálás és szimpátiaépítés miatt
Gift card- Megvásárolható ajándékutalvány
Asztalfoglalási lehetőség, kedvezménnyel- cél a böngésző potenciális jelölt elkötelezése
Webes rendelési felület
A weboldal készítés lépéseiről itt olvashatsz egy összefoglaló cikket!
33. Online hirdetés
Az online hirdetés a csúcsa, az utolsó fázisa a munkának ha tényleg hibátlan online marketinget szeretnél.
Történhet ez közösségi média és Google hirdetésekkel.
Mivel ki kell kísérletezni, hogy milyen típusú hirdetések és milyen célközönségnek működnek a legjobban számodra, ezért érdemes kisebb összegekkel nyitni, ha egy kampány nem jó eredményeket hoz akkor leállítani, és próbálkozni addig, ameddig a tökéletes beállításokat meg nem találjuk.
Ezeket a hirdetési formákat nagyon pontosan be lehet lőni úgy, hogy valóban azokhoz jusson el, akik jó eséllyel a hirdetés nyomán be is térnek majd hozzátok!
A célzással érdeklődési körökre, életkorra is tudtok szűrni, sőt, még akár azt is be lehet állítani, hogy csak bizonyos operációs rendszereket használóknak jelenjen meg a hirdetés (például sokan a luxus termékeiket csak iOS felhasználóknak jelenítik meg)!
Összegezve:
Ha az alábbi tanácsaimat megfogadod, és eszerint menedzseled közösségi média oldalaid, Google Cégem megjelenésed és a weboldalad, valamint ezekre épülő online hirdetésekbe fogtok, akkor megtettél mindent a siker érdekében, és egészen biztosan jönni is fognak az eredmények!
Ha tanácsra van szükséged, keress bátran elérhetőségeimen, ingyenesen felvázolom véleményem szerint mi a leginkább járható út vállalkozásod számára!