Amit tudni akartál a Facebook hirdetésekről (I.)

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Nem sikeresek a Facebook oldalad posztjai, pedig sok követőd van? 
Próbálkoznál a fizetett hirdetésekkel, de nem tudod megéri-e? 
Esetleg már hirdettél is, de nem hozza meg a várt sikert? 
Beszéljenek önmagukért a tények, öntsünk tiszta vizet a pohárba!

 Ez az  írásom elsősorban Nektek szól, akik egy adott Facebook oldal hirdetői vagy adminisztrátorai vagytok, vagy ilyen ambícióitok vannak.

Az Facebook 2004-ben jelent meg, eredetileg Thefacebook néven, talán mondani sem kell senkinek, Mark Zuckerberg alapításával.  Az azóta eltelt 17 év alatt nagy utat tett meg a közösségi média platform, folyamatosan, stabilan nőtt az új regisztráltak száma, 2012-ben már 1 milliárd, 2017-ben 2 milliárd, napjainkban pedig már közel 3 milliárd aktív felhasználója (legalább havonta egyszer aktív) van az oldalnak. Ahogy a népszerűsége nőtt, úgy látták meg egyre többen benne az üzleti értéket. 
Aki korán felfedezte a Facebookban rejlő hatalmas lehetőségeket komoly előnyre tehetett szert az üzleti életben, ügyes témaválasztással, gondosan megírt szövegekkel és az akkor uralkodó közhangulathoz illő posztolással a semmiből nőttek ki ma már piacvezető social media oldalak.

Ma, 2021-ben, már lehetetlen anyagi befektetés nélkül ilyen sikereket elérni, Te sem, én sem leszek kivétel! Nagyjából 2010-es évek közepe óta megfigyelhető az a folyamat, hogy egyre kevesebb követőhöz jutnak el a posztjaink, és a 2018-as Facebook Zeronak eredményeként ma már a becslések szerint nagyjából egy oldal követőinek átlag 5-6 százalékához jut csak el egy ki nem emelt bejegyzés. Ezt nevezzük egyébként organikus elérésnek, fontos megjegyezni, a továbbiakban így fogok hivatkozni rá. 
Ez az arány ugye borzasztóan kevés, még több tízezres követőtábornál sem számottevő, ezért egyre többen kénytelenek a fizetett hirdetések felé fordulni.   
A Facebook álláspontja egyébként világos ezzel kapcsolatban: előbb-utóbb fel kell készülnünk a 0%-os organikus elérésekre. 

Most, hogy kiveséztük a háttérsztorit, beszéljünk arról, hogy mit tehetünk, hiszen mi a lehető legsikeresebbek akarunk lenni!

– Szigorúan csak organikus elérések- márpedig én nem fizetek, ha beledöglök sem!
Bár egyre nehezebb így sikereket elérni, azért vannak praktikák amik segíthetnek nekünk.
Talán mondanom sem kell, de ha nem fizetsz, legalább fektess hangsúlyt a posztok minőségébe, milyenségébe!
Kiváló fotók/videók, nagyszerű szövegek, ragadd meg az emberek érdeklődését, és ne hagyd, hogy aktivitás nélkül tovább görgessenek!
A Facebook algoritmusa szabályozza, hogy egy adott bejegyzés kiknek jelenjen meg a hírfolyamban. Ha olyat talál, amihez sok lájk, megosztás, komment tartozik, akkor azt vonzó, a többi felhasználó számára érdekes tartalomnak fogja tekinteni, így az jó eséllyel sok embernél elérhetővé is válik majd.
Érdemes ezt figyelembe venned, valamint a leírás megadásakor ösztönözheted a követőid megosztásokra, lájkokra, vagy kérdésekkel kommentekre. 

Használj videókat, élő bejelentkezéseket. 
A Facebook a mozgókép tartalmat jelenleg a legértékesebb tartalomnak tekinti, ráadásul ha olyan videót teszel ki amire hangot adnak, végigjátszanak, esetleg visszanéznek az emberek akkor ezt egy fontos bejegyzésnek minősítheti az algoritmus.

Tapasztald ki melyik időpontokban a legaktívabbak a követőid!
Vannak teóriák, hogy mikor érdemes posztolnod, de sokszor nagyon ellentmondanak egymásnak, és személyes tapasztalatom szerint nagyban függ az adott vállalkozás célközönségétől is. 
Én azt javaslom tapasztald ezt ki saját magad, mindig figyelj oda, hogy a bizonyos időpontokban kirakott bejegyzéseid mekkora elérést és aktivitást váltanak ki!

Élj az időzített posztok lehetőségével!
Ha az előbbi részen túl vagy, akkor már nyugodtan kalkulálhatod úgy a posztjaid, hogy fixen a számodra legértékesebb idősávokban jelenjenek meg. Ehhez azonban nem kell Neked folyamatosan posztolásra kész állapotban lenned minden ilyen időpontban, elég, ha a posztokat időzíted az ideális órákra és napokra!

Ha posztoltál valamit tedd ki sztoriba is!
Ennek nagyon egyszerű magyarázata van:  a történetedben sokkal tovább fellelhető lesz így, hogy valamilyen frissítés került az oldaladra. Ne feledd, a történetet csak mobilról tudod feltölteni, ne ijedj meg ha számítógépről nem sikerül!

– Megteszek mindent, de fizetett hirdetésekre is szükségem lesz…

Ne aggódj, nem vagy egyedül, és nem benned van a hiba!
Ma már sikeresen nem tudsz fizetett hirdetések nélkül felépíteni egy bő követőbázisú Fb oldalt. 
Annyi szerencsénk van, hogy a social media hirdetések kimondottan olcsónak nevezhetők, ha ügyesen használjuk őket akkor nagy sikereket érhetünk el velük. 

Lássuk hogyan!

Az első és szerintem legfontosabb: 
határozd meg a célközönséged!
Merthogy a Facebookon célközönségnek hirdethetsz, nem csak mindenkinek a vakvilágba!

Ülj le egy nyugis órádban, vegyél egy tollat és egy papírt magad elé, és írd le a Te átlag vásárlódat!
Ha kellően jól meg  tudod fogalmazni, hogy kik az átlagvásárlóid akkor a legtöbb esetben ezekhez releváns célzási beállításokat fogsz találni, így csak olyanoknak fog megjelenni a hirdetésed akiket nagy valószínűséggel érdekelni is fog.
Például, ha babaholmikat árulsz, ugye, hogy sokkal inkább megéri 20-35 év közötti nőknek reklámozni az oldalad, mint 65 év feletti férfiaknak? Persze lehet ennél sokkal részletesebben is célozni, kiválaszthatod, hogy milyen érdeklődési körei vannak a célcsoportodnak, milyen beosztásban dolgozik, de ha webshopos vagy még arra is van lehetőséged, hogy a neten gyakran vásárlóknak irányítsd a kiemelésed!

Ne a kiemelést használd!
Minden posztodnál meg fog jelenni, hogy bejegyzés kiemelése, és ez egy baromi egyszerűen beállítható hirdetési formával fog kecsegtetni, de ennek sajnos “ára” van, közel sincs annyi lehetőséged, mintha a hirdetéskezelőből indítanád a támadást. Sokkal kevesebb lehetőséged lesz az ideális célközönség kiválasztásánál, valamint a hirdetés céljánál is kevesebb opciód lesz, mint a bonyolultabb de klasszisokkal ügyesebb hirdetéskezelőben. 

Legyen hova érkezniük az érdeklődőknek!
Nem elég önmagában, ha lekötöd egy Facebook felhasználó figyelmét, rá is kell állítanod a vásárláshoz vezető útra. 
Nem feltétlenül kell egyből a kosárhoz irányítani, de jó, ha legalább könnyen elérhetővé teszed az elérhetőségeid. 
Netezés közben egy csomó dolog elterelheti a figyelmünk, az egyik pillanatban még egy Facebook posztot nézünk, aztán kapunk egy üzenetet, felhívnak minket, vagy egyszerűen csak eszünkbe jut más amit gyorsan csekkolni akarunk, és mire ezeknek a végére értünk már el is felejtettük, hogy milyen jó kis ajánlatot néztünk korábban. 
Ezért érdemes már a posztban feltüntetni a telefonszámot, honlapot, címet és egyéb elérhetőségeket, így kevesebb az esélye, hogy ezek keresgélése közben elkóborol valahova máshová a potenciális ügyfél.

Mérni kell az eredményességet!
Száraz és bonyolult téma, de nem vitás, a Facebook képpont (pixel) kihagyhatatlan funkció ha valós képet akarsz kapni arról, mennyire sikeresek a hirdetéseid.
A Facebook képpontod egy kis kódrészlet, amit különböző módszerekkel, manuálisan vagy bővítmények segítségével helyezheted el a honlapod forráskódjában. 
Ezzel a Facebook lehetőséget kap arra, hogy a regisztrált felhasználói tevékenységeit nyomon kövesse a te honlapodon!

 Ezzel pedig Te is valós képet kaphatsz arról, hogy bizonyos hirdetéseid, kampányaid milyen sikereket hoztak a weboldaladon/webshopodon. 
Ne ijedj meg ha a képpont beállításához szakember segítségére lesz szükséged, nem a legegyszerűbb feladatok közé tartozik!

Kísérletezz!
Az egyik legnagyszerűbb dolog a közösségi média hirdetésekben, hogy egyértelmű költségkeretet állíthatsz be, és egészen alacsony összegekkel is próbálkozhatsz.
Ez lehetőséget ad arra, hogy 1000 forintokkal kipróbáld Neked melyik hirdetés, melyik célközönség felel meg a legjobban.
Ha megtaláltad a legjobban teljesítőket, azokat már nyugodtan pakolhatod nagyobb összeggel is!
Talán még ennél is praktikusabb, hogy menet közben bármikor leállíthatod a hirdetésed, így nem kell tovább fizetned ha nem konvertál megfelelően (nem hozza a számodra értékes felhasználói aktivitásokat).

Facebook mesterhármas
Ne feledd, Facebookra elsősorban unalomból, rokonok, barátok, ismerősök és kedvelt közszereplők követése miatt lépnek fel az emberek unalmas perceikben, a vásárlás nem az elsődleges szempont!
Ezért hirdetéseddel első körben fel kell keltened az érdeklődésüket terméked/szolgáltatásod iránt, tegyél bogarat a fülükbe, hogy nekik ez hiányzik és szükségük van rá!
Ha ez megvan, jöjjön a racionalitás bevetése. Sorolj fel érveket amellett, hogy miért érdemes akkor már Téged választaniuk, magyarázd el röviden, érhetően, a te ajánlatod miért fog segít nekik ebben!
Harmadszorra pedig éreztesd velük az ajánlat kihagyhatatlanságát, szabj meg egy dátumot ameddig tart a promóció, írd meg nekik meddig juthatnak hozzá olcsóbban,  vagy találj ki egyéb megoldásokat  amikor kedvezményeket adsz ha egy általad megszabott határidőig nálad költenek! Éreztesd az emberekkel, hogy azonnal le kell csapni erre a lehetőségre, hiszen ha napokat, heteket adsz nekik gondolkodni közbe jöhet ezer dolog, anyagi probléma, kedvezőbb ajánlat, vagy egész egyszerűen csak elfelejtik. 
Figyelem felkeltése, racionális érvek, ajánlat kihagyhatatlansága. Eszerint a mesterhármas szerint promózz!

Órákat írhatnék még a Facebook hirdetésekről, hiába, az online marketing egy meglehetősen széles és komplex téma. 
A második részben a hirdetések beállításának technikai részét fogom bemutatni!
Remélem ez az írás is segítségedre lesz, ha mégis elakadnál kérlek keress az elérhetőségeim egyikén!

Ezek is érdekelhetnek:

étterem marketing

Étterem marketing -mit csinálunk rosszul?

Tudom, bosszantó, tud lenni a következő szituáció. Volt egy álmod, nevezetesen egy saját étterem elindítása és működtetése. Komoly lemondások árán kialakítottad a

Copyright © 2021 - Molnár Krisztián